30. syyskuuta 2013

Millä tapaa minä pidän huolta kunnostani?


Niiskuneiti täällä moi!

Melkeinpä huvittaa julkaista tämä urheiluun liittyvä postaus kun tällä hetkellä tosiaan löhöän sängyllä pienoisessa flunssassa eikä urheilusta ole tietoakaan. Plaah, no ensimmäisenä opetuksena olkoon, että kipeänä ei saa urheilla!

Vähän aikaa sitten kerroinkin, että ajatuksenani olisi kirjoitella hieman omista urheilutottumuksistani ja mitä kaikkea tarkalleen ottaen teen. Voisin nyt hieman valoittaa omaa urheiluhistoriaani, nykyisiä lempilajeja sekä kertoa miten urheilut omaan viikkooni sulautuvat.

Urheilutaustani lienee saanut alkunsa sirkuskoulusta, jossa apinoin ahkerasti monta vuotta. Tein paljon akrobatiaa ja ryhmänumeroita sekä vietin hauskaa aikaa muiden sirkuslaisten kanssa. Kävimme erilaisia sirkusfestareilla Suomessa esiintymässä ja kilpailemassa ja eksyimme jossain vaiheessa Pietariin katsastamaan sikäläistä tunnelmaa. Sirkuskoulusta käteen jäi keskimääräistä parempi venyvyys, taito seistä käsillä (edes jonkun verran vielä) sekä yleinen hassuttelu isoissa liikuntasaleissa. Vähän aikaa sitten päätin yhtäkkiä osata kärrynpyörän yhdellä kädellä ja siinähän se menikin ihan yllättäen. :)



Sirkuksen jälkeen elämääni astui showtanssi, jota moni nuori tyttö harrastaakin. Treenattiin parhaimmillaan kolmesti viikossa ja käytiin esiintymässäkin. Ryhmämme oli innostunut, hauska ja viihdyin hyvin tanssitreeneissä! Siellä sain monia hyviä ystäviä, kenen kanssa pidämme vieläkin yhteyttä ja jonkun tanssillisen otteen käydessämme samalla läpi myös baletin perusteita.

Tällä hetkellä elämässä tärkeimpiä urheilumuotoja ovat kuitenkin kuntosaleilu, lenkkeily sekä uusimpana itsepuolustuslaji Krav Maga.



Kuntosalilla on tullut käytyä ahkerasti jo varmaan seitsemisen vuotta enemmän tai vähemmän ja viimeisimmät vuodet melko ahkerastikin. Kuntosaliympäristö on itselleni kotoisa ja nautin kovasti siellä käymisestä vaikka lähteminen välillä onkin vaikeaa! Ennen tein vähän kaikkea joka kerta, mutta nykyään jaottelen treenit oman pään mukaan. Yleensä pääjaottelut ovat alakroppa+ keskivartalo tai yläkroppa + keskivartalo, mutta sovellan sitäkin aina joskus fiiliksen mukaan. Keskivartaloa treenaan jonkun verran aina, sillä sitä on vaikeampi saada väsytettyä ja jumiin. Jalat taas huutaa hoosiannaa aina muutama päivä kovan treenin jälkeen, joten jalkapumppia tulee tehtyä maksimissaan kahdesti viikossa. Käsiä treenaan parista kolmeen kertaan viikossa riippuen monta kertaa ehdin yhteensä käydä. Ennen kävin salilla keskimäärin neljä kertaa viikossa, mutta tällä hetkellä se on valitettavasti hieman vähentynyt muiden harrastusten myötä. Tavoite on kuitenkin ehtiä kahdesta kolmeen kertaan vähintään viikossa, joka yleensä onnistuukin aika hyvin.




Lenkkeilytaustani on hieman heikohko nimittäin vihasin sitä hyvin pitkälle viime vuosiin asti! :D Syitä on monia, mutta olennaisimpana lienee liian vähäinen harjoittelu ja siitä aiheutuva huono olo lenkillä sekä urheilu/rasitusperäinen päänsärkyni. Yli puolen tunnin juokseminen rauhallisestikin aiheuttaa itselleni aina päänsäryn, joten luonnollisesti sitä on tullut vältettyä. Nyt kuitenkin muutaman vuoden sisään olen halunnut totuttaa itseni edes hieman juoksemiseen ja tällä hetkellä voin kyllä sanoa nauttivani siitä. Huippujuoksijaa tästä tytöstä tuskin ikinä tulee, mutta pyrin juoksemaan muutaman kerran viikossa lyhyitä maksimissaan reilun viiden kilometrin pituisia lenkkejä. Pääpointtina on hyvä olo, tekemisen tunne sekä tasaisen tahdin harjoittelu.



Uusimpana tulokkaana on siis aiemmin mainitsemani Krav Maga! En tiedä onko moni jo kuullut siitä? Krav Magassa harjoittellaan siis tosielämän ikäviä tilanteita vastaan puolustuskeinoja, joiden avulla mahdollisista hyökkäystilanteista selviää mahdollisimman vähillä vahingoilla. Jo pitkään olin haaveillut itsepuolustustaidoista, mutta en saanut aikaiseksi tutustuttua asiaan. Viikonlopun itsepuolustuskurssit tuntui ajatuksena liian pintaraapaisuilta ja olinkin iloinen löytäessäni Krav Magan tänä syksynä. Treeneissä käyn kahdesti viikossa, jonka takia myös siis kuntosaleilu on saanut väistyä ainakin kerron viikossa tieltään.. Magassa on kyllä tullut opittua jo tähän mennessä niin paljon uusia taitoja ettei tosikaan! Samalla olen saanut hieman karaistumista ja nyrkkeilykin sujuu asteen verran paremmin ;)


Hikiurheiluiden lisäksi liikeessä pitää luonnollisesti myös Rocky-hauvamme, joka sitkeästi haluaa joka päivä ulos vähintään kolme kertaa. Joinain kiireisinä päivinä lenkit tulee vedettyä minimeinä, mutta yleensä pyrin kävelemään ihan kunnon matkoja edes muutaman päivän välein, jotta Rockykin pysyisi hyvässä kunnossa. Usein sovitaan treffejä myös koirallisten kavereiden kanssa jolloin hurahtaa tunti jos toinenkin leppoisasti. Rocky on kuitenkin eniten seurakoira ja sen energiat kuluu helpoiten muiden koirien kanssa peuhatessa ja vapaana juostessa pihalla tai puistossa.

Huh, tässä nyt "pähkinänkuoressa" omasta urheilustani, toivottavasti jaksoitte lukea! Mitkäs on teidän lempparilajejanne? :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätähän viestiä käynnistäsi :)