13. helmikuuta 2013

GU vs. HY

Nyt kun on vierähtänyt kohta jo kuukausi koulun alkamisesta, voisin kirjoitella tämän hetkisiä fiiliksiä liittyen opiskeluun. Luonnollisesti on olemassa monia pieniä tai suurempiakin asioita, jotka eroavat eri maiden yliopistojen välillä ja ajattelinkin hieman vertailla kokemuksia Göteborgin yliopistosta suhteessa Helsingin yliopistoon. Mitään kovin mullistavaa en ole huomannut, mutta pieniä juttuja olen laittanut merkille. Niitä sitten riittääkin ;)

Ensinnäkin opiskeluihin olennaisena asiana vaikuttaa luokkakoko. Olen huomannut täällä niiden olevan hieman pienempiä kuin Suomessa. Opiskelu tuntuu jollain tapaa intiimimmältä. Toki se lienee kurssikohtaista, mutta omalla kurssillani opiskelijoita on parisenkymmentä, joista paikalla käy ehkä viitisentoista hieman vaihdellen. Luokkakoon lisäksi opiskelijoiden suhde opettajaan on välittömämpi ja kaverillisempi kuin Suomessa. Jo alkuinformaatioissa vaihtareille korostettiin sitä, ettei opettajia tule teititellä vaan rohkeasti kutsua etunimellä. Käytännössä siis ihmiset keskeyttävät luennolla kun keksivät sanottavaa ja opettaja usein saattaa vastata pidemmänkin kaavan kautta. Tämän koen erittäin positiivisena asiana muistaen turhautumiseni Suomessa juuri kyseiseen ongelmaan. Siellä kun tuntui opettajien usein vain ohittavan oppilaitten kysymykset ja keskittyvän oman aikataulun toteuttamiseen. On tärkeää ottaa oppilaitten ajatukset huomioon kun opetuksen perimmäinen tarkoitushan on aina opettaa eli saada oppilas ymmärtämään ja jäsentämään käsiteltävää asiaa ja muodostamaan siitä oman näkemyksensä. Ei kaatamaan muka-oikeaa-tietoa oppilaiden päähän jättämättä tilaa kyseenalaistukselle, kuten hyvin usein valitettavasti Suomessa käy.

Kuva täältä


Muutenkin yleisesti tähän astisen kahden opettajan perusteella voisin sanoa opetuksen olevan paljon elävämpää ja kiinnostavampaa. Puhutaan kuuluvalla äänellä, kävellään puhuessa, pidetään taukoja - näitä keinoja tunnutaan käyttävän paljonkin ja voin kertoa, se toimii! Ei pyöritellä power point -slideja sivu toisensa perään huomaten tunnin lopussa, että suunnitellusta 50 sivusta vain 45 tuli läpikäytyä. Huh, ei todellakaan näin, vaan kymmenisen sliden avulla käydään läpi tunti ja annetaan tilaa opettajan vapaalle kerronnalle sekä kommunikoinnille oppilaiden kanssa. Tästä iso plussa.

Ainakin meidän yliopistossa on tapana käydä yhtä, max kahta, kurssia kerrallaan "täysipäiväisesti". Näin olleen keskitytään määrätty aika aina yhteen aineeseen kunnes siirrytään vasta seuraavaan. Itselläni tämä ei alun kurssisähläysten takia aivan onnistunut vaan jako tapahtuukin ei niin tavalliseen tapaan. Näin alkuun kun siis käyn vain yhtä 15 pisteen kurssia puoliteholla (tarkoittaen sen kestävän koko kevään), jonka lisäksi saan kaksi 7,5 pisteen kurssia ohelle maaliskuun lopussa. Kurssini painottuvat siis vahvasti loppukeväälle, mutta toisaalta helpotuksekseni uudet kurssit ovat englanniksi. Tykkään kyllä tästä yksi kurssi kerrallaan -mentaliteetista aika paljon, jotenkin kiva keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.

Kuva täältä


Kurssien työläisyydestä voisi myös muutaman sanan sanoa. En tiedä onko täällä nyt sitten helpompaa vai vaikeampaa luovia läpi kursseista, mutta ainakin se vaatii paljon työtä. Meidän kirjallisuuslista keväälle on melko huikea sisältäen kymmeniä kirjoja tai kappaleita niistä. Suurin osa on ruotsiksi, mutta pari tekstiä on englanniksikin. Kirjoja ei ole todellakaan paljon lainattavana, joten nyt jo parin kirjan suhteen olen joutunut istumaan kirjastossa kotiinlainaamiskiellon vuoksi. Voisihan niitä myös ostaa ja maksaa itsensä kipeäksi, mutta itse olen sitä vielä vältellyt. Onneksi osa hyvin lyhyistä kappaleista on kurssin sähköisellä alustalla, joka helpottaa hurjasti kirjojen metsästämisprojektissa. Kirjallisuuden lisäksi tähän kurssiin sisältyy 3 ryhmätyötä sekä kesänalussa odottava tentti. Paljolta se ainakin itselle kuulostaa, mitäs olette mieltä?

Ruotsissa on tapana sekä työmaailmassa että opiskellessa pitää kahvitaukoja. Näin ollen sana "fika" onkin tullut tutuksi. Meidän luennot on 2-3 tuntia ja parin tunnin luennollakin on kahvitauko :D Se kestää jonkun vartin verran ja siinä voi sitten päättää lähteäkö kahvilaan vai haluaako jäädä vaan luokkaan istuskelemaan. Viimeksi sattui käymään niin, että kahvitauko venähti 20 minuuttiin, jonka kunniaksi opettaja puhui kun papupata loppuajan pystyen hieman kirimään tahtia. Keskustelulle oli kuitenkin tilaa, kuten aina!

Huh siinäpä kai kaikki suurinpiirtein! Paljon oli näköjään sanottavaa mielessä tähän aiheeseen liittyen. Katsotaan muuttuuko mielipiteet tässä vielä ajansaatossa, mutta ainakin tällä hetkellä nämä olivat päällimmäisenä mielessä. Saa kysellä jos jokin juttu jää kaivelemaan :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätähän viestiä käynnistäsi :)